Introlektion: Om lygter og reflekser

I denne lektion lærer vi om, hvordan lys og reflekser hjælper os med at være synlige i trafikken, især når det er mørkt, tåget, regner eller sner. Vi ser på, hvordan lys og reflekser kan hjælpe os med at blive set af fx bilister, og vi undersøger, hvilke regler der gælder for cyklister og gående. Vi laver flotte plakater med gode råd til brug af lygter og reflekser.

Det her øver vi:

  • Forståelsen af, hvorfor det er vigtigt at bruge lys og reflekser i trafikken.
  • Kendskab til, hvordan man bruger lys og reflekser i trafikken, og de forskellige måder, man kan være synlig på: lys, reflekser og farver.
  • Kendskab til reglerne for brug af lys og reflekser for cyklister og gående.

Praktisk:

  • Varighed: 1 lektion (ca. 45 minutter)
  • Forberedelse: gør videoen klar til visning, print lav-selv-plakater og hjælpeark med regler.

HER KOMMER UNDERVISNINGSVIDEO TIL AT LIGGE

Sådan kører du lektionen:

  1. Se video: Start lektionen med at vise videoen om Kanin og Bjørn, som har problemer med at bruge lys og reflekser korrekt.
  2. Klassediskussion: Efter videoen kan du lede en diskussion med børnene om, hvad der gik galt i videoen, og hvad der kunne have været en bedre løsning. I kan tale om, hvorfor lys og reflekser er vigtige, og hvordan de hjælper os med at blive set i trafikken.
    • Hvorfor er det vigtigt at bruge lys og reflekser i trafikken?
    • Hvad kan man bruge for at blive synlig (f.eks. lygter, reflekser, neonfarver)?
    • Hvilke regler tror I gælder for cyklister og gående?
  3. Forklar gældende regler: Brug hjælpearket til at forklare reglerne for brug af lygter og reflekser for cyklister.
  4. Lav selv plakat: Del plakaten ud til børnene. Vurder selv, om opgaven løses bedst i grupper eller enkeltvis. Børnene drøfter med sidemakkeren/gruppen, hvad der er de tre bedste råd, hvad angår brug af lygter og reflekser i trafikken. De skriver det herefter på plakaten, dekorerer den og hænger den op i klassen.
  5. Opsamling: I klassen præsenterer eleverne hinanden for deres plakater med gode råd og I kan eventuelt tale om, hvad I har lært i dag.
  6. Hjemmearbejde: Opfordr eleverne til at kigge på deres egne cykler og tøj derhjemme og sikre, at de har lys og reflekser.

Materiale:

  • Video om Kanin og Bjørn.
  • Hjælpeark med regler for lys og lygter.
  • Plakat til selv at skrive gode råd om lys og reflekser (kan printes i A3).

Til næste gang:

  • Børn: Medbring cykler, hvis muligt, til lektion 2: Cykeltjek.